Trygghet. Är det var min bok Hotell Blå lögnen handlar om? Alltså tryggheten i att veta hur det ska gå, hur det ska bli och vad som kommer att hända både en själv och i omvärlden.
Jag tänkte aldrig aktivt på det medan jag skrev Majs historia. En nutida kvinna som alltid känt en dragning till fyrtiotalets efterkrigstid. Hon skriver fram en karaktär från tiden som förefaller märkligt levande och samtidigt, sommaren 1946 sitter en uttråkad ensam journalist med författarambitioner och drömmer sig bort.
De skriver om varandra och lyckas genom viss magisk inverkan skapa en gemensam verklighet där de möts. Jag tänkte att det var en berättelse om sökande efter kärlek och kraften i det kreativa skapandet. En hyllning till kreativitetens makter om man så vill. En berättelse om hopp. Hopp om livet.
Men såhär i efterhand inser jag att historien också handlar om sökandet efter trygghet. Tänk att som Maj få veta på förhand att hon och Jan får leva lyckliga, från att de möts i en hotellbar bortom tid och rum och tillsammans återvänder till hans tidslinje 1946 och i alla sina dagar.
Dessutom har hon koll på alla stora världshändelser som kommer att utspela sig under hela återstoden av hennes liv. Snacka om att kunna leva fullt ut, utan oro för vad framtiden ska bära med sig.
Kanske är det detta som är berättelsens verkliga premiss, kärna och insikt?
Jag förstod nämligen aldrig själv varför jag ville skriva om en kvinna som reser tillbaka till sommaren 1946 bara för att det råkar finnas en snygg karl där för henne. Det duger liksom inte som enda drivkraft. Det är en märklig känsla att inte begripa varför ens karaktärer gör som de gör, att de överraskar och bär sig åt. För så är det. Så gör de.
Nu tror jag att jag äntligen har förstått att det Maj sökte var tryggheten i det förgångna. Att slippa leva i ett ständigt flöde av ovisshet. Det som vi andra kallar livet.