söndag 28 januari 2018

Vykort på vift

Ibland sker lustiga sammanträffanden, slump och synkronicitet i samverkan skapar skeenden som sticker ut. Man undrar, hur är det möjligt?

Min mamma var i London en vecka i höstas. Därifrån skickade hon tre vykort, till barnbarnen och ett till min man och mig. De kom aldrig fram. Sådant kan ju hända, inget konstigt så långt.

Tre månader gick och nu i veckan hittade mamma ett vykort hemma, likadant som ett av de hon skickat till oss. Hon hade köpt några extra att spara som minne. Hon skriver några rader på det och lägger det på lådan. Skriver något om att det är istället för de som kom bort i postgången.

Inget konstigt här heller. Vykortet kom fram och låg ett dygn på hallbänken. Det märkliga är att dagen efter ligger även de tre förkomna vykorten i vår brevlåda. Efter tre månader, med frimärken men inga poststämplar. Som om de levererats av en brevduva som tagit omvägen via Afrika, eller som min mamma tror, att de varit en sväng vid Hogwarts och blivit levererade av självaste brevugglan Hedwig.

Ja, man kan ju verkligen undra vart de tre vykorten varit alla dessa veckor. Mest troligt är förstås att de råkat bli liggande i den hotellreception där min mamma lämnade dem för att postas. Någon har till slut hittat och skickat iväg dem. Men, varför det slumpade sig så att de skulle råka komma dagen efter min mammas extrakort, skickat här hemifrån, förblir en gåta.

Tänk om vykorten kunnat berätta var de hållit hus.