lördag 9 januari 2021

Sybaritens sanningar

Champagne är aldrig fel. Jordgubbar väldigt sällan.
Något salt, såsom rom från löja eller lax passar finfint till. En spännande bok ligger redo.

En soldränkt sandstrand, fast gärna betraktad lite på håll, ifrån en stanlagd terass. Man vill inte få sand i drinken...

Kära nån vilka utsvävningar! Tycker Asketen. Fast det är ju bara ord. Kroppsligen befinner jag mig inte alls på någon stenlagd terass i solen. Ord kan dock räcka långt. Fantasin värmer och snålvattnet rinner till.

Man behöver inte vara asket gällande fantasin. Ett sant gratisnöje som varken skadar plånbok eller miljö. Jag lutar mig tillbaka och njuter av utsikten, solen som sänker sig i havet, salta korn av rom som jag spräcker med tungan. Följer efter med en klunk flytande guld med glittrande bubblor.

Ah, tillvaron är bra trevlig ändå.