lördag 10 juli 2021

Mina kaffemuggar

Under de månader som jag jobbat hemifrån har jag försökt hitta på olika knep för att särskilja arbete från fritid. Jag har alltid varit en sådan som envist vägrar blanda nytta med nöje. Aldrig velat varken plugga eller jobba hemma.

Hemmet har varit för fritiden.

Med viruset härjande gick det förstås inte längre att hålla på den principen och distansarbete är säkerligen här för att stanna även sedan risken för sjukdom minskat.

Hur gör man då för att skapa de små skillnaderna? Markörer. Något som signalerar att nu jobbar jag och annat som signalerar att nu är det ledig tid. 

En markör är ur vilken kaffemugg jag dricker. Arbetsdagar gäller öronlösa benvita. Lediga dagar får en av mina två helgmuggar komma fram ur skåpet. Båda har jag fått av min äldsta dotter. Den ena pryds av en stilig ren och den andra är solgul med en uppmuntrande uppmaning inristad runt om.

Undrar jag om jag är ledig eller jobbar är det bara att titta vilken mugg jag har bredvid mig. Kaffe dricks alltid, vardag som helgdag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar