torsdag 20 juni 2024

Om tro hopp och kärlek

För ett antal år sedan lärde jag mig ordet tematik, i betydelsen gestaltning eller bearbetning av ett tema. Det handlade om skrivandet och tematiken i berättelserna.

Jag har ärligt talat fortfarande svårt att exakt greppa vad ordet betyder. Kan det vara själva känslan berättelsen vill förmedla? Kanske.

Att en berättelse förmedlar en handling som leder till tankar och känslor är inte så konstigt. Men kan den känsla jag hade när jag skrev uppstå i läsaren av min berättelse? I så fall är det ren tankeöverföring. Tankeläsning.

Tänk, någon kan läsa mina tankar och rent av känna dem. Magi på riktigt. Eller bara så det är. Det är väl just därför vi berättar för att vi vill komma nära varandra. Vill jag tro.

Min berättelses tematik blir då tro, hopp och kärlek. Hopp om att våga tro på kreativiteten. Och insikten om att kreativiteten är den sanna kärleken. Den som möjliggör ett skapande av allt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar