lördag 29 juni 2024

Arachnofilen

Mina husspindlar är hemma. Under dagen vet jag inte vart de tar vägen, kanske är de på jakt? Å andra sida är det väl näten som är deras jaktredskap.

Om kvällen räknar jag in dem. Den största som bor på balkongen klänger smidigt i sitt nät utanför köksfönstret. Sen finns flera lite mindre av samma sort som håller till i nät spunna utanför vardagsrummets fönster.

Fascinerande att de trivs här uppe på sjunde våningen. De måste ju vid något tillfälle klättrat upp längs fasaden. Eller är de fast bosatta och födda här uppe sedan generationer? Vem vet, jag kan ju inte gärna fråga dem. Kanske finns det extra goda insekter här uppe som lockat dem hit.

Jag trivs med spindlarna som mina grannar. De får gärna hålla sig utomhus dock. Mest för att inte mina något mindre spindelförtjusta familjemedlemmar ska få för sig att ha ihjäl dem. Då blir det regn sägs det. Det bryr jag mig inte nämnvärt om, jag vill bara att de ska få leva sina spindelliv i fred.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar