torsdag 9 december 2021

Jag upprepar mig

Allt oftare märker jag att jag skriver och säger samma saker. Om igen. Idag var jag nära att näst intill ordagrant skriva samma inlägg som jag redan gjort så sent som i somras, inklusive rubrik och allt.

Visst, det kändes bekant så jag kollade i flödet och mycket riktigt. Texten var redan skriven och publicerad.

Nu när jag tittar närmare finns ytterligare exempel på egenplagiat eller heter det kanske självplagiat? Det låter inte klokt, så det finns nog inget sådant ord.

Hur många tankar är egentligen nya?

Förmodligen är det svårt att komma upp i ett tresiffrigt antal inlägg inom ett och samma år utan viss upprepning. Jag får skylla på det idag då detta inlägg blir det hundrade för i år.

Till slut blir man som en repig skiva, nålen hoppar tillbaka i ett gammalt spår och kör samma visa igen. Men jag vill tro att upprepningen inte enbart, eller ens alls, är av ondo. Många saker tar det oss en livstid att förstå och för vissa saker räcker inte ens det.

Viktiga saker tål att upprepas och formuleras lite annorlunda. Kanske kan orden komma in och åt bättre i  en ny vinkling. En annan tappning.

Som garnet i en gammal upprepad halsduk. Om man är tålmodig kan man sticka något nytt användbart av trasslet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar