söndag 3 juni 2018

Trappdoftminnen

Det påstås att doftminnen är de starkaste. Du känner en välbekant lukt och vips är du där.

Jag går i den av vårsolen uppvärmda stentrappan på jobbet i Skofabrikens gamla trapphus och det luktar som min barndom. Landet. Varmt gammalt trapphus. Jag kan inte minnas exakt från var men jag känner så väl igen just den doften.

Eller, som den gången i Skagen i Danmark för snart 12 år sedan. Jag kan datera händelsen för jag minns att den dotter som idag är 12, då var en baby.

Doften i den mattbeklädda hotelltrappen i Skagen var exakt som den på min farfars hotell i Oskarshamn. Exakt. Finns det ett speciellt mattschampoo för småstadshotell?

Lustigt att båda dessa starka minnen triggats av lukten i ett trapphus. Vad betyder det, om något? Född i farstun? Nej, faktiskt inte.