lördag 6 april 2019

Lean och skrivprocessen

Jag visste det! Allt hänger ihop.

I veckan var jag på studiebesök på Scania och såg tillverkningen av motorer till lastbilar. I en helt annan bransch jobbar jag med liknande frågor.

Flöde, kundvärde, ledarskap och organisationskultur. Bra, vi kan lära av varandra.

Vad gör man när man fastnar, när flödet står still? Då vattnet står där som en mur. Fruset i tiden. Den som sett ett fruset vattenfall vet vad jag menar.

En stillnad urkraft. För stunden overksam, men med enorm potential.

Idag är jag ledig från jobbet och nu är det min roman som fastnat. Ordflödet.
Något är tokigt. Jag har kört fast. Bra! Älska avvikelser. Inspect and adapt.

Experimentera. Prova och se vad som händer.

Få saker är så lätta att ändra som text skriven på dator. Det är till och med enklare än att ändra i programkod, för där kan det påverka saker i verkliga livet.

Eller, åh förlåt! Det kan litteratur med. Men, i det outgivna nuläget, i tryggt förvar på min hårddisk och kanske på några fler i molnet, är det fullkomligt ofarligt att prova, att flytta, att mixtra med min text.

Det drabbar absolut ingen oskyldig. Det är totalt fail-safe. Tryggt kan jag testa de mest halsbrytande vändningar utan att lämna min nedsuttna fåtölj. Allt för att få igång min berättelses rörelse igen. Smälta det frusna ordflödet.

Ta tillvara det jag lär mig på vägen.