lördag 28 november 2020

I med- och motvind

Ibland känns det som allt går en emot. Som om universums alla krafter gaddat ihop sig. Det behöver inte vara något stort eller allvarligt. Det räcker med känslan av att det är motigt både hemma och på jobbet, som förvisso båda sker hemma nuförtiden.

Jag har tidigare tänkt att det bara är dagen, eller veckan, det är fel på. Att det mest är inuti mig själv som motigheten finns. Så är det antagligen. Och sen hittade jag dessa ord som kändes sanna:

"The universe conspires with you. Your self-doubt conspires against you."

Det kändes genast mer hoppfullt. Tänk om universum vill en väl? Så långt vet jag inte om jag kan gå men neutralt är det i alla händelser.


Motvind, motljus, motvalls, motgång,

Medvind, medgång, medsols, medvurst... 


Med vind i seglen.


Som tur är går det att segla dit man skall i såväl med- som motvind.