fredag 9 april 2021

Gå rädslan till mötes

De rädslor du inte möter, de blir dina gränser. Så sant, så sant och ofta byggs staketet för nära inpå huset. 

Jag har gått en webbkurs i mod den här våren. Just avslutad. Om jag blivit modigare är oklart men  åtminstone mer medveten om mina rädslor.

Det gäller att se dem i ögonen. Utmana dem. Det är då man är modig. När man gör något trots att det är skrämmande.

Du kanske tillskriver någon mod bara för att denne gör något du själv tycker är läskigt. Det du tror inger obehag kanske denne bara tycker är rolig och energigivande. 

Mycket av det som skrämmer mig förefaller nog i de flestas ögon som urlöjligt. Jag kan gruva mig i dagar över att behöva köra ut bilen ur vårt trånga garage. Vad är jag då rädd för? Bucklor. Strul med försäkringsbolaget? Min egen oförmåga att fatta åt vilket håll ratten bör vridas?

Men som sagt, rädslor är till för att utmanas. Komfortzonen behöver utvidgas, staketet behöver flyttas även om jag skulle råka köra på det.