tisdag 15 februari 2022

Fria fantasier

Fantasi. Ännu ett av dessa trivsamma gratisnöjen. Mitt första är sömn. Ibland kan de dessutom kombineras i drömmar.

Tacksamt såklart i dessa tider, jisses så jag tröttnat på uttrycket "dessa tider", eller dessa märkliga tider, eller nån annan av de varianter som kommit och gått i takt med varianter av virus och restriktioner.

Vilken tur att det går att fantisera sig både framåt och bakåt i tiden och vart som helst i rummet. Annars hade jag inte kommit någon vart hän alls på ett par år nu.

Även i så kallade normala tider kan fantasin fungera som tillflykt undan verklighetens vanlighet. Hur vore det att prova ett annat jobb? Ett annat liv?

Fritt fram. Gratis och helt ofarligt förutom möjligen att omöjliga drömmar kan väckas. Jag kan faktiskt inte resa till valfri galax och utkämpa luftstrider, heter det så i rymdens vacuum? med främmande varelser. Inte heller kan jag hamna i vardagligt samspråk med troll eller alver över en intressant berusande brygd på ett värdshus som kan ligga oändligt långt borta eller alldeles nära och ändå lika onåbart.

Vissa fantasier kan ligga helt nära verkligheten, rent av utspela sig där. De är farligare. De kan väcka en realistisk längtan efter något som kunde varit. Som fortfarande kan bli. 

Skulle jag kunna skapa en berättelse som berikar andra?

Om inte annat ger tanken mig praktiskt användning av fantasierna. Jag får nytta av att veta hur det är att vara någon annan, drömma någon annans drömmar och leva någon annans liv. 

Vilket drömliv, att kunna leva både i och av fantasin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar