fredag 27 maj 2022

Året i Åre

Idag är det precis ett år sedan vi fick nycklarna till vår lilla lägenhet i Åre. Ett otippat boende för oss som aldrig direkt längtat bort från stadslivet. Vi skyller på och tackar omständigheterna som fick oss att upptäcka något annat.

Årets alla tolv månader har vi provat att vara där. Sett våren övergå i sommar och sommaren i höst. Jul och vinter gled snabbt över i vår. Nästan lika snabbt som vissa gled nerför skidbacken.

På ett år har jag räknat ut att närmare hundra dagar spenderats i Åre. Nu byggs för fullt runt omkring vårt hus. Nästa gång jag kommer dit är den vidunderliga utsikten vi hade till låns detta första år ett minne blott.

Synd kan man tycka men när man tänker efter så är allt till låns. Inget är för evigt och ett år går jäkligt fort. Särskilt sett i backspegeln.

Nu har årshjulet snurrat ett varv och nästa år i Åre tar sin början. Vad hoppas jag att det bjuder på? Vackra sommardagar, kanske på trädäcket nere vid hotellet vid sjön. En lässtund på balkongen. Kanske går en skärva av sjön ännu att se därifrån.

Besök på några av byns många restauranger, både de vi redan känner och några nya favoriter. Middagar hemma går inte heller av för hackor. Får ta med mig de nya kokböckerna med recept från det franska köket. 

Det var snarare i Frankrike någonstans jag såg mig själv ha ett hus. I sten och puts med en trappa utanför för kaffekopp och katt. När jag nu någon gång drömde om en annan tillvaro. 

Alla drömmar måste inte bli sanna och en otippad sanning kan visa sig bli en dröm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar