lördag 1 oktober 2022

För nöjes skull

Vad är roligt? Vad gör jag bara på skoj och för att det roar mig?
Innan jag svarar på frågan, först ett konstaterande.

Det som andra tycker är roligt är inte nödvändigtvis roligt för mig. Och tvärt om också givetvis. Golf till exempel. Det kommer aldrig någonsin bli ett av mina nöjen. Det är astråkigt och inget jag vill utmana mig inom eller öva det minsta på. 

Jag blir arg bara jag tänker på det så försök inte övertala mig!

Jag saknar bollsinne, har svaga armar och dåliga axlar som gärna hoppar ur led. dessutom har jag inget stereoseende och sånt är bra för avståndsbedömning har jag hört.

Det är roligt att läsa, att sitta stilla i bekväma kläder och fåtöljer. Gärna vid en brasa och med något gott att äta och dricka inom räckhåll. Kan man önska en hund vid fötterna och en katt i knät?

Det är roligt att promenera, i naturen och i stora städer. Jag tycker om att prova nya maträtter och uppskattar att äta gamla favoriter.

Det är roligt att träffa vänner. Både i små och stora sammanhang. Fest är kul! Gärna maskerad. Det är roligt att skriva, rita, måla, bygga, pyssla.

Jag förstår att gudarna har skoj. Det är underbart att skapa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar