söndag 25 september 2022

Cigarrpyromanen

Vem är cigarrpyromanen? Den frågan infann sig genast så snart jag fick höra talas om att han fanns. Eller, rättare sagt, finns gör han förstås inte ännu. 

Jag tror åtminstone inte det. Kanske alla potentiella romanfigurer finns halvfärdiga i ett rekvisitalager för karaktärer. De väntar där tålmodigt som klippdockor på att bli påhängda egenskaper och karaktärsdrag.

Cigarrpyromanen står isåfall lugnt avvaktande i sin vinröda rökrock med intrikata snirkliga mönster i guld och svart. Ärmarnas muddar och krage är pälsbrämade. Tofflor på fötterna. Han är en smula undrande till vad han förväntas ställa till med för elände. Pyroman låter en smula olycksbådande.

Jag fick cigarrpyromanen som idépresent av min man. Bara detta ord men det räcker förstås för att väcka min nyfikenhet. Vem är han? Och vad i hela friden är det denna i grunden fridsamma man bränner upp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar