torsdag 17 november 2022

Bara vara

Att göra just ingenting är ett underskattat fritidsnöje. I jakten på att hinna så mycket som möjligt går allt förlorat. Fast i hamsterhjulet, grottekvarnen eller vad vi nu väljer att kalla den själlösa upptagenhetens eviga rundgång.

Jag vill inte göra en massa roliga saker! Jag vill göra ingenting. Kanske att lusten smyger fram efter ett tag. Lusten att måla, klippa och klistra ett hemgjort julkort. Bara för att. Inte för att det blir det minsta snyggt för det blir det inte.

Jag vill dricka en stor balja te och möjligen se ut genom köksfönstret. Är det mörkt syns bara reflektionen av mitt kök. Inte så spännande. Precis vad jag är ute efter. Jag vill ha tråkigt. Det är nämligen det bästa sättet att få känslan av att tiden räcker till.

Det bör alltid finnas utrymme till att göra ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar