onsdag 24 maj 2023

Låt hundraåringen visa vägen

Jag envisas ju med att läsa en massa självhjälpsböcker. Denna gång en från Matt Dicks med svart bälte i effektivitet. Han hinner med mer än jag föreställer mig egentligen är möjligt, genom att optimera precis allt. Till och med tekniken för tömning av diskmaskinen.

Jag blir andfådd bara av att läsa och hade killen inte varit begåvad med en trivsam humor hade jag slängt boken i väggen. Eller inte föresten, för jag läste den på min Kindle...

Ett av hans trick vad att alltid rådfråga sitt framtida hundraåriga jag när det kom till beslut. Ska jag lära mig spela golf? Ska jag investera i en galen affärsidé som min kompis föreslår? Ska jag ta mig omaket att lära mig spela munspel?

Det låter som en smart strategi att fråga henne. Hon vet rimligen bra mycket mer än jag, har levt nästan dubbelt så länge. Såvida hon inte blivit glömsk och gaggig förstås. Den risken finns alltid i verkligheten men inte i min föreställning om henne som jag en dag kan bli.

Hundra år och pigg som en nötkärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar