lördag 3 juni 2023

Att speglas

Få saker är mer värt än återkoppling från en läsare. Även om reflektionen är ful så ger den värdefull information. Den är i högsta grad användbar.

I andra sammanhang är jag ofta skeptisk till återkoppling. Kan få hjärtklappning bara av att få frågan om jag har fem minuter...

Det är sällan en smakfull upplevelse. Allt som oftast serveras något bittert inlindat i socker. Detta i tron att det skulle mildra något av det beska. Tvärt om. Genom att linda in det blir hela anrättningen sur.

Bättre förstås att inte blanda.

Återkoppling på text är något helt annat. Dels är den efterfrågad och välkommen. Dels vet jag exakt vilket material jag lämnat och när det förväntas komma i retur. Inga obehagliga överraskningar. Jag är beredd och ivrig att få veta vad som är bra men allra mest vill jag veta vad som inte funkar.

Var blir det segt, var blir det ologiskt eller obegripligt? Var tappar jag bort den som jag allra minst av allt vill tappa på vägen. Den återkopplingen är ovärderlig. I den spegeln är det alltid värt att titta med öppna ögon.

Fram med teatersminket och vassaste redigeringspennan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar