söndag 9 juli 2023

Ett saknat sinne

Något fattas i mitt skapande. Det blir inte bra på det sätt som behövs. Jag vet ju att det går och oräkneliga i min omgivning lyckas gång på gång. Är de så olika mig?

Tydligen och det är helt omöjligt att sätta fingret på vad som skiljer. Det går inte att peka på en viss textrad eller en formulering eller ett kapitel och säga, detta är vad som fattas. Lägg bara till eller dra ifrån det här så ska du se att det flyger.

Det ligger bortanför min fattningsförmåga, som en dimension jag inte kan uppfatta. Som vore jag fånge i en tvådimensionell värld eller saknade ett sinne som andra har. Det tycks lika omöjligt för mig behärska berättandets konst som för en som aldrig sett att förstå färger.

Rent tekniskt, fysikaliskt går det att förklara och förstå men själva upplevelsen går en totalt förbi. Längtan ger dock inte vika. Den lyder inga förnuftets lagar, Vägrar lyssna. Fortsätter drömma. 

Även den som aldrig har sett kan få drömma om en regnbåge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar