lördag 11 maj 2024

Norrskensjakten

Jag har aldrig lyckats få se de dansande slöjorna över himlen. Det retar mig mer än lite. För jag har verkligen försökt. Har till och med en app i telefonen som larmar när det kan vara dags att se upp i trakten jag befinner mig. Maken har den också. Han vill se norrsken minst lika gärna som jag.

Men ack, varje gång det hittills sett lovande ut, tex igår kväll så har vi gått bet. Antingen är det molnigt eller så är det bara otur.

En gång för ett par tre år sedan var jag på väg hem en kväll och råkade på en liten samling personer som stod och spanade efter norrsken invid kanalen där jag bor. Jag stannade och pratade med dem och särskilt en kvinna som jag fortfarande har kontakt med på Instagram.

Jag har till och med ett inte försumbart antal högskolepoäng i ämnet rymdfysik där norrskenets fysik förklarades ingående. Så jag tycker ändå att jag gjort mig klart förtjänt av att få se det.

Kom igen nu solstormen, ge mig en show! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar