söndag 28 juni 2020

Alla goda ting är sju...

Sommarlov. Bara smaka på ordet... Solmogna smultron, gärna på ett strå. Jordgubbar. Rabarber. Omogna krusbär, bara för att man inte kan vänta. När jag tänker efter har jag faktiskt aldrig smakat mogna krusbär.

Vem har tålamod till det?

Blomsterkrans i håret, fast den bör man inte smaka på, såvida man inte är en ko.
Syrener och björklöv. Skolböckerna återlämnade och bara rolig läsning att se fram emot under lovet.

Så minns jag mina sommarlov. Så vill jag ha min semester.

Den börjar nu. Förra året beskrev jag mina lediga dagar som chokladpraliner i en ask.
Där låg 40 ännu oplanerad sommardagar framför mig i en obruten förpackning.

I år är det hela 49. Sju veckor, gånger sju dagar. Med början imorgon.

Detta år blir det till stor del hemester. Det var planerat så, på grund av en långresa i julas. Nu är vi i gott sällskap av det stora flertalet i stan. Var och en på sin kant, eller balkong.

Själv skall jag sitta där och läsa, skriva och lukta på blommorna. Försöka att låta bli att äta av dem. Jag har annat ätbart på balkongen, men det skriver jag om en annan dag!