söndag 6 september 2020

I utkanten

Var befinner jag mig just nu? Hemma. Jo förvisso, men mentalt menar jag. Såhär i början av hösten eller möjligen i slutet av sommaren. Jag har ju en förmåga att klamra mig fast vid det som är. Jag har svårt för övergångar, för gränser. Fascineras av dem, men är inte den som stövlar över först i sällskapet.

Gränsen mellan årstider, mellan semester och jobb. Sommarlov och termin. Eller den största av dem alla, Nyårsafton. Varje år kämpar jag hårt med klivet över från december till januari. Varför är det så mycket svårare än mellan september till oktober, som inte ens märks förrän busskortet gått ut. Alltså ett år när man fortfarande åkte buss. Nu lär jag inte märka det alls.

September tänker jag. Början av september. Ännu i utkanten av hösten. Jag rör mig försiktigt inåt.