lördag 10 oktober 2020

I ropet och senaste skriket

Vad är modernt? Vad är det som gäller igår, idag, imorgon? Hur hänger man med i svängarna? Klädmode har aldrig intresserad mig. Jag vet inte säkert varför men jag har nog varit mer mån om att kläder skall kännas bekväma. Hur de sett ut har varit underordnat, och så har min garderob sett ut efter det.

I min garderob hänger klänningar som min mormor hade som ung. De var nog moderna då. Jag använder dem ibland på kul. En blommig, en svart i tunt tyg, en annan svart i tjock brokad, en fjärde i guldbrun hålspets. Hålspets, är inte det en sorts ammunition också?

Jag har kavajer i min garderob som jag köpte när jag var tonårig. De passar ännu så varför inte ha dem kvar. Jag har nästan inget med knappar. Av någon anledning tycker jag förfärligt illa om knappar. Dragkedjor däremot är jag svårt förtjust i.

Köper jag nytt är det alltid flera jeans, blommiga klänningar eller rutiga byxor och svarta luvtröjor.

Varje jul önskar jag mig en trave svarta strumpor av en viss sort, för då har jag slitit hål på de jag fick sist.

Nu har jag två tonårsdöttrar och de tycker min klädstil är hopplöst trist. Förutom de saker de redan knyckt ur min garderob.