fredag 22 januari 2021

I solituden

Det är det här med att trivas i sitt eget sällskap. Det är så lockande. Stärkande. Det är så jag finner min ro, min återhämtning. 

I solituden laddar jag min livskraft. SAOL beskriver denna underbara plats såhär:

"konkret, om plats där man är ensam, avskilt rum eller dylikt avsett att vistas ensam i"

Det var länge sedan nu. Jag tillbringar i stort sett all tid i hemmet. Arbetstid, fritid, semester. Det blir inte mer rumslig variation än en skogspromenad eller en tur till mataffären. Solituden lyser med sin frånvaro. Det är alltid folk i min närhet. Kärt folk, förmildrande absolut, men de är där.

Av familjetekniska logistikskäl är min solitud mest mental men icke desto mindre värdefull och njutbar. I bland checkar jag in på vilohem för trötta själar

Jag har med mig minst en god bok och lätta kläder. Vädret är alltid behagligt varmt där. Maten god och dryckerna stärkande för inspirationen.