onsdag 2 mars 2022

Från barnbidrag till barbidrag

Ärligt talat var det länge sedan det hände nu. Omvandlingen från barnbidrag till barbidrag. Om det beror på att jag blivit bättre på att hushålla med mina fickpengar, tråkigare eller helt enkelt fått högre lön kan vi låta vara oskrivet. Jag vet inte.

Men det jag vet och det jag kom att tänka på idag på min solokvist afterski i bastun är att det hänt mer än en gång att jag blivit räddad av barnbidraget. Så passande trillar det in på mitt konto ett par dagar innan löning. Det måste finnas en tanke med att det inte betalas ut den 25:e i månaden som de flestas löner. 

Nu är det dock snart slut med extraslanten. Yngsta barnet uppnår i slutet av denna månad den ålder då bidraget tillfaller henne själv. Barnbidrag övergår i studiebidrag, får man hoppas. 

Detta var nu inte det enda jag kom att tänka på under den relativt korta stunden jag satt i bastun men om övriga funderingar får anstå till en annan dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar