söndag 18 december 2022

Försjunka

Nu ska jag försöka igen. Gå in i berättelsen. Jag vill sänka ner mig i min karaktärs person. Bli henne och känna hennes tankar och kroppsliga förnimmelser.

Jag har svårt att gå nära. Att återge verklighetstroget. Trovärdigt.

För att försjunka i min historia och i dess karaktärer inbillar jag mig fortfarande att det behövs tid. Det tar tid att komma ner, att komma in. Det är därför det är knepigt att bara skriva korta stunder i taget. Startsträckan blir för lång. Jag hinner inte komma dit jag behöver förrän det är dags att göra något annat.

Grymt frustrerande. Som att stå utanför en underbar trädgård men inte få komma innanför dess murar. Om jag väl kommer in vill jag stanna där en god stund. Hinna finna lust och ro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar