söndag 19 februari 2023

Den tredje sidan

Det är lustigt. Den tredje sidan hamnar alltid i en ny skrivbok. Mina morgonsidor alltså. Varje morgon i ur och skur skriver jag tre sidor dravel i en skrivbok. När en skrivbok börjar bli full tycks det alltid få plats två sidor och så hamnar den tredje som första i nästa skrivbok.

Inte med flit och avsikt men jag har märkt att det blivit så nu ett flertal gånger. Som en mjuk övergång till nästa bok, en med ännu bara tomma sidor.

Så var det också i morse då jag skrev två sidor hemma vid köksbordet medan tågen åka förbi utanför fönstret. Tredje sidan skrev jag på tåget när jag en stund senare åkte förbi samma fönster på min färd norrut.

Jag tänker på det som en styrd slump. En slump som man hjälper en smula på traven. Som livet i största allmänhet alltså.

Imorgon fortsätter boken att fyllas med mina tankar. Med mina ord. Mitt kära dravel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar