lördag 29 december 2018

192 oskrivna blad

Jag har räknat, mina prickiga skrivböcker innehåller 192 sidor. Delat med tre räcker det i 64 dagar.

Jag skriver morgonsidor, tre sidor i en skrivbok av A5-format. Varje morgon, sedan i somras. Envist tragglande, oftast utan särskild mening. Det skall vara bra, påstås det. Skall kunna leda till underverk. Möjligen är det en överdrift, det beror förstås på vad man menar med underverk.

Att sätta penna till papper varje dag kan kanske i sig räknas som ett underverk. Isåfall så. Ja.

Jag törs iallafall inte sluta med den här vanan. Jag fortsätter. Skriver sidorna fulla i en prickig skrivbok. Strax innan en är fullskriven ser jag till att ha en ny liggande på vänt. Man vill ju inte sitta där en morgon utan.

Jag har försökt meditera. Utan större framgång. Vanan har varit svår att befästa. Vanan att skriva tre sidor varje morgon däremot har satt sig förvånansvärt lätt. Skrivandet är som en form av meditation. 

Ordmeditation.