tisdag 11 maj 2021

Vårstädning av idéförrådet

Kan idéerna ta slut? Brunnen sina? Vad ligger redan på hyllorna i mitt idéförråd. Jag har ingen inventarieförteckning. Det borde man kanske ha?

Jag har länge skjutit på att städa på vinden. Av samma skäl. Jag har ingen aning om vad som finns där. Eller inte sant. Jag har en aning, men ingen vetskap.

Jag vill inte att det går för mina idéer som för de noga sparade urväxta barnkläderna som jag glömde använda till lillasyster. Köpte i glömskan nytt och sen var allt urväxt även av den yngre.

Idéer är till för att användas men har de ett bäst före datum? Kan de ligga tills sig för länge och bli unkna? Eller är de som fina viner som bara blir bättre med tiden, med ett fint lager damm på sig.

Även om idéförrådet har de mest gynnsamma betingelser för att få sitt innehåll att mogna med stil så måste det även fyllas på med nytt. Tillväxten behöver säkras.

Hur gör man det i "dessa märkliga tider" när ingen av de vanliga inspirationskällorna har kunnat besökas på länge?

Inga resor, inga möten med nya platser och människor. Inga besök på bio, teater eller museum. Inte ens ett spontant samtal i mataffären eller i en kö, eftersom man helst inte ens skall vara där.

Nej, det är svårt att fylla på förrådet. Men det kanske är lika bra innan jag hunnit vårstäda och gjort plats för de nya groende spirande idéerna.