torsdag 1 juli 2021

Ledighetens lov

Sådärja! Då har semestern inletts. Inte sju hela veckor som jag först tänkt skriva, utan lite halva. Jag slutar mitt i en vecka och kommer tillbaka mitt i en annan. Allt enligt en ny tradition jag provade förra året. 

Ledig från första juli oavsett veckodag och börja jobba på den femtionde dagen därefter.

En lång ledighet återskapar något av barndomens känsla av ett oändligt sommarlov. Ett pärlband av dagar där man av och till hade olidligt tråkigt. Alla kompisar bortresta och ösregn och inget att göra. Så var det ibland innan sociala medier uppfanns.

Tråkighet skall inte föraktas! Det är därur kreativiteten föds, är dess källa. Om man inte hinner ha tråkigt hinner man ingenting alls.

Så nu sitter jag vid köksbordet med den obligatoriska kaffemuggen. Nu den i solgult. Den för lediga sommardagar och försöker frammana lite kreativ långtråkighet.

Carpe tristitia carpe odiosis... kanske vore något att brodera på en väggbonad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar