torsdag 12 augusti 2021

Regnmätare

Det fanns en tid när det kändes som ett spännande äventyr att tömma regnmätaren. Se hur många millimeter som fallit sedan sist. Tassa ut tidigt på morgonen i ett ännu daggvått gräs, nu ångande av morgonsolens värme.

Vi hade aldrig någon hemma i radhusträdgården, det var förmodligen något mer för ett sommarställe. Säkert inte ens något vi själva införskaffat utan kvarlämnat av tidigare ägare.

En liten bägare i färgglad plast, mörkt blå eller möjligen grön om jag inte missminner mig. Fäst i en hållare på en pinne nedstucken i gräsmattan. En måttskala på sidan.

Nu ser jag ner i en tom blomkruka på balkongen efter en månads bortavaro och det är bara bottenskyla i den, plus en gammal kapsyl från en ölflaska.

Igår någonstans i Sverige fastnade vi på en väg med bilen i en hagelskur jag aldrig sett maken till. Intensiv, långvarig och med hagel som kändes som och väsnades som stålkulorna i en pachinkohall när de slog mot bilplåt och vindruta.

Jag vet inte vad jag skall tänka om vädret denna sommar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar