onsdag 18 augusti 2021

Vardag

Idag är det sista dagen på sommarlovet, för mig och för den dotter som ännu är ett skolbarn. Från och med imorgon tar vardagen vid. Vardag, smaka på ordet... var dag, varje dag. Alla dagar.

Vardagen är inget undantag, det är dagar att ta tillvara. Jag vill inte snabbspola mig fram till jullovet, inte egentligen, även om det känns så just idag.

Den där pirriga förväntan, som jag innerligt hoppas dottern ännu känner, lyser med sin frånvaro denna höst. Delvis anar jag att det beror på att jobbstart inte innebär att jag får gå till kontoret eller träffa kollegorna. Även denna höst sker arbetet på distans. Hemifrån, eller som nu från fritidsboendet.

Fördelen är att jag inte behöver åka hem till Stockholm för att börja jobba. Men, det känns också konstigt och bidrar till min ovilja att bryta ledigheten.

Skillnaden blir för liten. Gränsen mellan arbete och fritid har alltför länge gått tvärs över sängen hemma i sovrummet och frågan är om jag kan dra en bättre gräns framöver.

Jag hoppas det.

Vardag, var dag. Varje dag är en ny dag. En dag att ta tillvara för just den kommer inte i repris.

1 kommentar:

  1. Ja det är inte lätt när man har jobbet hemma att dra gränsen för jobb och fritid. Hoppas att du hittar en bra balans.


    http://hannafialotta.blogg.se

    SvaraRadera