lördag 3 februari 2024

Grenskott

Man får rätt ofta stenskott nuförtiden. Det måste vara bilglasfirmorna i maskopi med de som tidigare tillverkade de sprättskydd i hårt gummi som satt baktill på alla bilar för i tiden.

Nåväl, idag skulle det inte handla om stenskott utan om grenskott. Jag sprätte nämligen iväg mitt livs första grenskott mot en medlöpare idag på förmiddagens springtur. Förresten var det snarare mot en motlöpare, för han kom förstås farande i motsatt riktning.

Hur som, jag råkade alltså sprätta iväg en liten gren med foten mot den där killen, ingen skada skedd, den snuddade honom knappt, men jag fick ordet i skallen.

Grenskott. 

Och inte bara ett utan fler. Först det där, en ivägsprätt gren på parkvägen. Sen vårens späda skott på grenarna. De som kommer snart. Den tredje sorten är av den karaktären som man behöver en suspensoar för att skydda sig mot. En välriktad hockeypuck till exempel. Aj.

Nu är det dags att sluta tänka på dessa grenskott innan jag kommer in på mer ekivoka uttryck som ett skott i råttan och sånt. 

Hoppsan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar