lördag 25 april 2020

Knähundar, laptops och varmkorv med bröd

Ibland undrar jag över ord och hur de får fäste i ett språk.

Som knähund. Det vet ju de flesta vad det är. En hund i lagom storlek att ha i knäet. Dessutom skall den helst även gilla att ligga där. Så står det på Wikipedia åtminstone. Att den skall ha den rätta, vad skall man säga, motsatsen till rastlöshet? Slöhet kanske. Eller bara inte brått någon annanstans.

Men den där prylen jag och många med mig släpar runt på då? Jag sitter med den i knäet nu faktiskt när jag skriver det här. Jag har inget bord framför fåtöljen i min läs- och skrivhörna i sovrummet. Inget som rymmer en laptop iallafall.

Laptop. Varför fick det hela så och inte knädator? Det är ju samma ordkonstruktion som med hunden.
Antagligen för att hunden kom före datorn, när vårt språk ännu inte var så anglifierat.

Det är förmodligen även enklare att sälja en laptop än en knädator. Något sådant.

När vi ändå är inne på hundar, hot dog, förför kallas en varmkorv så? Man måste ju googla... Jo såhär står det att läsa. Ordet har en skapligt gammal historia. På 1600-talet tillverkade tydligen en tysk slaktare en korvsort som han kallade dachshund, alltså tax. Jo nog påminner taxens form om en varmkorv med ben.

Jag minns en rolig bild jag fick av en kollega en gång på en taxvalp som någon stoppat in i ett korvbröd. Jag har den kvar som framsida i familjens receptmapp i köket. För första gången önskar jag att jag denna blogg hade foton, men har man en gång bestämt sig för att måla med ord så får man stå sitt kast.

Fantasin får räcka för att föreställa sig korvbrödshunden. Den är väldigt söt.