fredag 5 augusti 2022

1899 ett kulturens år

År 1899 måste ha varit ett bra år för kreativitetens makter. Såväl Hemingway som Humphrey Bogart är födda året innan förra sekelskiftet.

Så även Jan Strandlin, en författare som bara finns i min fantasi. Eller om man ska vara petig så finns han i en av mig påhittad persons fantasi. 

Han är vad jag brukar kalla en dubbelfantasi. Påhittad av en påhittad karaktär. Nåväl, Jan kan vara verklig för det. Han skriver till exempel bättre än jag, hur det nu är möjligt. Men så är det.

Häromsistens upptäckte jag ytterligare en författare som är född samma år. E. B White som skrev bland annat barnböckerna Charlottes Web och Stuart Little. Båda historierna finns idag som filmer.

Jag fastnade för ett citat av E. B. White där han beskriver sin kärlek till skrivandet.

I’m glad to report that even now, at this late day, a blank sheet of paper holds the greatest excitement there is for me—more promising than a silver cloud, prettier than a little red wagon. It holds all the hope there is, all fears. I can remember, really quite distinctly, looking a sheet of paper square in the eyes when I was seven or eight years old and thinking, ‘This is where I belong, this is it.’


–E. B. WHITE


Särskilt den lilla röda vagnen var fin... och modet att se ett oskrivet blad rakt i ögonen och inse att, ja detta är var jag hör hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar