lördag 27 augusti 2022

Vad hände egentligen i Mordviken?

Jag som borde veta har minst av allt en aning. Hur ska jag nu kunna få ihop historien som bett om att bli skriven? 

Det går inte att tolka på annat sätt. Det kom ett gäng personer till mig, fyra smått udda personer. Olle, Gert, Silvia och Hjalmar.

Handlingen utspelar sig i den lilla byn Mordviken, mitt i landet i Bräcke kommun. I Revsundssjön har Silva sitt sjöflygplan och denna sommar har benrester hittats vid en grillplats.

Mänskliga benrester hittade vid grillplats, så stod det på löpsedeln. Jag förstod direkt att det handlade om grillplatsen i Stavre och det gjorde uppenbarligen även Gert för det var samma dag som han satte upp lappen i mataffären.

Minns du sommaren 1982? Återse polarna från tidernas sommar! Vi ses vid campingen. Tisdag direkt efter sjörapporten.

Inget mer. Vi som visste vi visste. Så var det tänkt. Sjörapporten vid 15:55 var vad som avsågs. Det hade vi som lappen riktades till koll på. Övriga gjorde sig icke besvär.

Jaha och vad händer sen och framför allt vad hände innan? Jag har inte en susning. 

Och ändå... anar jag något. Karaktärerna framträder sakta. De kliver fram ur glömskans skuggor och låter mig förstå att detta är en sån där karaktärsdriven historia. 

Jag ser så fram emot att lära känna dem och sitter redo att nedteckna vad de berättar för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar