tisdag 26 mars 2024

Det är något med påsken

Påsken är en av mina favorithögtider på året. Antagligen för att den är otvungen och att det är vår och så att säga allmänt hopp om livet. Påsken har för mig ytterst få traditioner och måsten. Maten är enkel, som första halvan av ett julbord. Den godaste halvan med sill, ägg och lax.

Och gott godis. Man väljer själv. Jag slipper de ganska gräsliga marmeladkulor som jag bestämt alltid måste finnas på julens gottebord.

Påsken är pastelligt färgglad med söta kycklingar och harar. Påskkärringar som ett trevligt hedniskt inslag i det sammelsurium av Jesus död och senare uppståndelse och firande av naturens återfödelse efter vinterns dvala.

För mig har påsken inga fasta former. Inte utöver god mat och trevlig samvaro med familj och vänner i någon form. Så ser det även ut detta år som även inbegriper firandet av en 18-åring. Söndagen markerar slutet på eran där jag har barn i juridisk mening.

Påsken är den perfekta blandningen av allt och den bästa högtiden för en agnostiker som tror på livet, universum och allting.

Glad påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar