onsdag 20 mars 2024

Inspiration till motivation

Hur kommer man till skott? Jag behöver få ändan ur vagnen och hitta kom-sig-föret. Var gömmer det sig?

Det handlar inte primärt om brist på inspiration. Den finns där ständigt som en ringande underton, omöjlig att ignorera men ack så svår att agera på.

Motivationen är det som brister. Den praktiska magin som som får inspirationen att slå rot. Att gå från att tänka till att göra. Tanken gör ingen nytta så länge den är instängd i mitt huvud. Först när den blir till handling kan den spridas, växa och bli något mer än det jag släppt ut.

En tanke tänkt i ensamhet. Finns den?

Om jag tänker att jag vill ha en trädgård men aldrig ens planterar ett frö, vad blir det då? Tänk om jag glömmer att vattna eller om solen är för snål. Tänk om koltrasten äter av alla jordgubbarna innan jag ens hinner smaka. Oftast tar han bara ett bett. Låter ett perfekt moget bär, där de tagits en tugga, sitta kvar och reta mig.

Du ville inte ha jordgubben. Och jag fick den inte heller. Vilket slöseri. Vill jag säga till koltrasten. Men det gör jag inte. Jag tackar honom bara för den vackra sången.

Nästa gång köper jag äpplen istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar