torsdag 2 juli 2020

Att odla berättelser

Det är inte bara ätbart, som chili och jordgubbar, jag odlar på balkongen denna sommar utan även tankar. Det idéfrö jag sedan länge haft på tillväxt skall nu få komma ut i jorden.

Det har stått i en liten kruka på fönsterbänken och känns nu livskraftigt nog att planteras i rymligare kruka. Utomhus.

Där det får känna vinden röra vid sig. Njuta av ofiltrerat vatten och solsken. Växa till sig och kanske bli en hel berättelse. Med början, mitten och slut. Med en slingrande dramaturgisk kurva värd namnet. Kanske måste jag snickra en spaljé.

Jag hittade fröet, satte det jorden. Nu behöver jag bara förlita mig på dess egen inneboende växtkraft.
Tala vänligt till det. Se om det kan få knoppar och blommor. Om humlorna vill komma.

Sätt fröet i jorden och glöm inte vattna!