lördag 11 juli 2020

Ett rum för mina böcker

Jag har en återkommande dröm där jag i mitt eget välkända hem plötsligt upptäcker ett nytt rum, nån gång till och med flera.

Hemmet behöver inte vara eller likna det där jag bor i vaket tillstånd men i drömmen är det mitt välkända hem. Den glädje och förundran jag alltid känner när jag hittar det där extra utrymmet säger en del om hur gärna jag skulle vilja ha en plats för allt som nu står travat i högar på golvet framför överfulla bokhyllor.

Hur jag stryker med händerna över metervis med ännu ofyllda hyllrader, där jag funderar på vilken sorts sorteringssystem jag skall satsa på. Skall böcker av samma författare äntligen få träffas på samma hylla? Eller skall jag tänka mer estetiskt och ställa dem efter storlek?

Om jag någonsin hittar ett rum med väggar som rymmer alla mina böcker, utan att behöva stå svettandes i dubbla rader. Då tror jag att jag skulle sortera dem efter ryggarnas färg. Som en regnbåge. Med lite luft här och där för alla böcker som jag ännu inte har i min ägo så att de är lätta att sortera in där de hör hemma.

Dream on...