fredag 3 juli 2020

Time flies

Ok låt se nu, vi är inne på tredje dagen av månaden juli. Vanligtvis så här års sitter jag ännu på kontoret, som visserligen börjar bli glest befolkat, men ändå. Jag brukar unna mig en dyr islatte om dagen. Den traditionen har jag inte funnit anledning att tumma på trots att jag detta år redan tagit semester.

En hel vecka har jag hunnit vara ledig. Av totalt sju. Det var dags för en lite längre paus från jobbet.

Jag brukar säga att jag i brist på en lång semester föredrar en sen. Jag vill ju ha den kvar. I hemlighet har jag tyckt synd om dem som tagit sina veckor direkt efter midsommar och sedan kommit tillbaka strax innan min egen ledighet börjar.

Hellre har jag stannat på kontoret en god bit in i juli och tar sen ledigt en månad. Samma månad som de nu halvvuxna döttrarnas dagis höll sommarstängt.

Det var bra semesterveckor, så håller fast vid dem utan annan vettig anledning.

Jag funderar nu på strategier för att få min i kalendertid skapligt långa ledighet att kännas underbart utsträckt, upplevas lång och njutbar. Verkligen vara.

En insiktsfull person har noterat detta:
"Time flies when you're having fun. It flies faster when you aren't."

Tricket blir att ha precis lagom långtråkigt för att sommaren skall kännas lagom lång.